Коментарі М. Лютера до Магніфікату (1521)



"і милість Його з роду в рід на тих, хто боїться Його!" (Лук.1:50)


Ми повинні звикнути, що в Писанні пологи - це послідовність народження однієї людської істоти від іншої в відповідно до законів природи. Тому німецьке слово Geschlechter [5] не є адекватними перекладом, хоча я і не знаю кращого. Під Geschlechter розуміються сім'ї або кровні відносини. Але тут це слово означає природний плин від батька до сина і до сина сина, де кожен член сім'ї називається родом, тому непоганим перекладом буде "і милість Його зберігається в дітях дітей що бояться Його ". У Писанні це зустрічається дуже часто, починаючи від слів Бога в першій Заповіді, даної Мойсею і всьому народові на горі Синай (Вих. 20:5-6): "Не вклоняйся їм і не служи їм, бо Я Господь, Бог твій, Бог заздрісний, що карає за провину батьків на синах, на третіх і на четвертих поколіннях тих, хто ненавидить Мене, та що чинить милість тисячам поколінь тих, хто любить Мене, і хто держиться Моїх заповідей".

Закінчивши говорити про себе і про Божі блага і воздавши славу Богові, Марія починає оспівувати справи Божі, чинені Їм у всіх людях. Вона вчить нас пізнавати справи, властивості, природу і волю Бога. Багато розумні люди і філософи займалися цим, прагнули дізнатися, що ж таке Бог, багато про Нього писали, одні одне, інші інше. Але всі вони були засліплені і не досягли справжнього розуміння. Дар пізнання Бога - саме велике, що є на землі. Матір Божа наставляє тут тих, хто хоче чути. Чи можна пізнати Його краще, ніж з Його власних діл? Хто істинно пізнає Його діла, не може не пізнати Його природу, волю і серце. Пізнавати діла Божі - велике мистецтво. Підіб'ємо ж підсумок: шість божественних діл в шести типах людей Марія послідовно перераховує в чотирьох віршах. Вона розділяє світ на дві частини, в кожній - по три діла і три типи людей, один завжди проти іншого. Вона показує, що робить Бог у кожній з частин, і описати це краще, ніж вона, неможливо.
Це розділення добре викладено і обгрунтовано у багатьох місцях Писання, зокрема, в Єр. 9:23 і далі: "Так говорить Господь: Хай не хвалиться мудрий своєю премудрістю, і хай не хвалиться лицар своєю хоробрістю, багатий багатством своїм хай не хвалиться! Бо хто буде хвалитись, хай хвалиться тільки оцим: що він розуміє та знає Мене, що Я то Господь, Який на землі чинить милість, правосуддя та правду, бо в цьому Моє уподобання, каже Господь! ". Ці благородні слова узгоджуються з гімном Матері Божої. Єремія теж поділяє все мирське на три частини: мудрість, силу і багатство, і скидає їх, кажучи, що не можна ними хвалитися, що Бога в них не знайти, що Йому це неугодно. Їм протиставлені три інші частини: милосердя, суд, справедливість. Я - тут, говорить Господь, Я творю, Я
близький, здійснюю це не на небесах, а на землі - там шукайте Мене. Хто так пізнає Мене, може славити Мене і вірувати. Якщо він не мудрий, а вбогий духом - моє милосердя на ньому. Якщо він не сильний, а пригноблений - мій суд врятує його. Якщо він не багатий, а бідний і потребує-тим більше він має від моєї праведності. Під "мудрістю" він розуміє духовні блага і дари, приносять людині задоволення, славу і гарну думку про себе, як ви побачите з наступного вірша. Розум, розсудливість, гострота розуму, майстерність, благочестя, гідність, праведне життя - все в душі, зване божественним і духовним, - великі дари, жоден з яких, однак, не є Богом. Силою називає він влади, шляхетність, друзів, доблесть і честь, які стоять вище тимчасових або духовних благ і народу (хоча в Писанні немає духовної влади і сили, а тільки служіння і підпорядкування) з усіма належними їм правами, свободами і перевагами. Під "Багатством" мається на увазі здоров'я, додавання, бажання, сила і все, що може принести зовнішнє благо плоті. Проти них стоять тільки вбогі духом, принижені й нужденні.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Проповедь на посещение Марией Елизаветы